Petua lada masuk mata

Bila cabai masuk mata kiri, urut minyak di betis kanan. Vice versa.

Cam ngarut ja.

Alkisah, hari ni petik pucuk keledek, hajat di hati nak makan goreng belacan.

Sebesen pucuk ayah kau petik.

Cili kampung biasa dah habis. Maka saya guna la cili pedas membara ni. Apa kenama cili pun tak tau. Sekali plup terpercik di tepi mata. Tepi ja, bukannya dalam mata pun, tapi kepijaran dan kepedihan ibarat lava terpendam. Makin cuba di cuci, dilap makin pedih. Dah terbantut memasak. Saya gi panggil cik abe yang tengah sidai baju (rajin ko yah), mai pass baton masak ni. Dia laung “sapu minyak kat betis kanan!”. Eh kenapa ko, aku sakit di mata, ko suh sapu di betis? “Minyak apaaaa?” “Minyak apa pun bleh, minyak masak dah guna pun takpa.” Dia laung lagi. (Mau setaman tau saya pedih mata 😄😄)

Lesung batu yang bersalah, bersama bumbu belacan.
Cabai apa ntah. Pedas hamat

Kebetulan, pagi tadi ada buat bancuhan minyak untuk ayahnya. Capai terus, bismillah dan sapu-sapu tanpa rasa benda ni logik langsung. Apa, pedih mata sampai takleh buka, tapi sapu di betis.
Tapi, terkejutnya, menjadi! Slow slow mata boleh buka, slow slow pedih makin menghilang. Wah magik. Berapa lama? Kejap je. Tak sampai 3 minit pun. Ayam yang digoreng atas dapur pun tak sempat masak lagi apatah nak hangus. 

Lain kali, petua orang tua tua try dulu. Hihi. Camna dia jadi, nak kena kaji.

Ayahnya silap bantal. Sakit leher dan bahu. Bancuh minyak lavender+ginger+lemongrass untuk dia. Alang2 suh sapu tempat lain kot nak kurus skit. Haha
Keledek goreng belacan yang di idamkan. Mujur sedap.

Kesimpulannya, makan tengah hari yang sedap. Eh! 

(Visited 50 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *