Macam mana nak join member Young Living

Berminat nak join member Young Living?

Apa yang bestnya?

-Dapat harga member less 24% dari retail price.
-Kalau membuat pembelian mencapai sekian-sekian pv (point), akan dapat freebies (selalunya yang best-best, oils yang best)
-Freebies pula bertuka-tukar setiap bulan, jadi boleg pilih nak beli di bulan mana, untuk dapatkan freebies

Untuk jadi standard members, anda boleh pilih untuk beli mana-mana kit dibawah untuk keahlian automatik. Tidak perlu maintain belian bulanan, tiada terikat.

1. Basic Starter Kit

2. Basic Starter Plus Kit
3. Premium Starter Kit 
Dari ketiga-tiga set di atas, set ketiga Premium Starter Kit menjadi pilihan ramai. Ia mengandungi 10 oils yang paling banyak digunakan seharian. One functional set. Harga asal untuk kesemua 10 dan diffuser adalah RM1500++. Pembelian PSK adalah penjimatan hebat.
Hubungi saya untuk pertanyaan lanjut atau terus daftar menjadi ahli.
PM Facebook Page : Little Anaqi Scents 
WhatsApp : 0126700316

Untuk sebarang pertanyaan :

Whatsapp 012-6700316
PM Facebook : http://fb.com/messages/LittleAnaqi

Bagaimana nak buat pati bunga telang

Teks dan foto : Liyana Anaqi

Bunga telang ada banyak. Tapi tak cukup banyak nak buat apa-apa masakan. Nak buat macam mana?

Kita kumpul bunga telang, dan buat pati. Kutip aje bunga-bunga ni hari-hari, dan simpan di dalam freezer. Bila sudah cukup kuantitinya, kita buat pati.

Bila dah cukup, rebus bunga telang untuk mendapatkan warna birunya. Kalau boleh, pastikan bunga dalam keadaan bersih sebelum simpan. Jika nak basuh selepas dikeluarkan dari freezer, warnanya dah mula turun.

Rebus dengan air tapis. Anggaran air dan bunga ialah 3 : 1. 3cawan ir untuk 1 cawan bunga. Didihkan dengan api sederhana, sehingga ia menggelegak. Biarkan menggelegak dalam 5minit sahaja. Makin lama dididihkan makin terasa rumput pada pati. Tutup api dan sejukkan

Tapis bunganya selepas sejuk. Tengok, warnanya biru pekat. Boleh simpan dalam bekas.

Untuk separuh bekas aiskrim bunga telang, saya dapat sebotol 600ml pati, dan balance semangkuk kecil.

Yang balance tu, kita buat minum petang, minum dengan pisang goreng.

Ni pula adalah aiskrim bunga telang. Sirap telang yang dicampur gula organik atau gula merah akan jadi hujau (hijau saya tua sangat). Sirap telang campur lemon  akan jadi ungu. Menarik tak.

Kalau arnab tak makan pellet, dia nak makan apa.

Teks dan Foto : Liyana Anaqi

Dalam kebun kecil kami, ada membela arnab. Sejak dari kami tinggal di apartment tingkat 5, kami sudah membela arnab. Ada banyak episod arnab-arnab kami habis mati dikerjakan anjing liar, tapi kami masih lagi terus membela. Sunyilah tiada pet.

Pada mula-mula membela dahulu, kami memberi makan arnab kami seperti orang lain juga, pellet makanan arnab. Kemudian apabila pindah ke rumah yang berhalaman, kami buatkan reban di luar rumah. Ketika itu saya terfikirkan makanan lain untuk arnab. Setelah saya research, ada suggestion untuk menambahkan diet rumput kepada arnab, dan rumputnya bernama Thompson Weed. Antara kebaikkannya ialah, mengasah gigi arnab, supaya mengunyah rumput kering. Tapi, saya agak terkejut dengan harganya, huhu. Wah lagi mahal dari pellet! Untuk kali itu, tetaplah saya belikan juga. Namun malang sekali, sedikit pun arnab tak berminat.Amboi-amboi, dah la mahal, memilih pula.

Maka, saya teruskan research. Di satu forum antarabangsa ada menyatakan bahawa mana-mana lawn grass boleh sahaja diberikan kepada arnab. Wah ini sudah bagus. Selama ini saya cuma tambahkan sayur-sayuran seperti kangkung dan sayur ‘reject’ dari pasar. Saya cuba gunting sedikit rumput di halaman dan berikan pada arnab-arnab. Yay! semua suka, berebut-rebut makan rumput.

Jadi, setiap petang, saya akan gunting sepongkes rumput untuk santapan arnab. Sekiranya rajin, saya akan gunting satu pongkes di sebelah pagi. Buat masa sekarang, saya cuma ada dua ekor arnab dewasa. Sepongkes pun makan tak habis. Lagi banyak yang mengering dalam kawasan dia dari yang dimakan. Kali ini, kawasan yang digunting ada pokok keledek, maka berlaukkan keledek lah mereka.

Ini kawasan yang digunting mengikut giliran. Memang sengaja kami simpankan rumput memanjang, agar tidak putus bekalan rumput arnab. Pokok keledek yang bermaharajalela itu pun di cantas untuk santapan arnab juga. Don’t worry, keledek hanya berisi di tempat yang kita cucuk semasa tanam, yang merebak tu takkan berisi, cantaskan aje (selepas kutip pucuknya buat gulai).

Pellet pula bagaimana? Oh ya, selepas kami berjumpa dengan pakcik yang pernah membela arnab daging, dia mencadangkan untuk memberi makan gandum menggantikan pellet. Arnab yang makan gandum, makan kurang (gandum lebih mengenyangkan dari pellet), dan berak kurang (pellet mengandungi banyak fillers, lagi banyak, lagi banyaklah yang dibuang). Bulu makin cantik. Selain gandum dan rumput, sekiranya ada buah-buahan (samada yang buruk, lebam atau sisa), kai berikan juga kepada arnab. Tak memilih, makan aje.

Setakat ini, seronok membela arnab yang tahan lasak sebegini. Boleh berhujan panas, dan makan pun benda-benda yang senang disediakan. (Oh ya, harga gandum adalah 1/4 dari harga pellet untuk kuantiti yang sama, tapi bertahan lebih lama)

Yang pakai topi petani kadang-kadang,
Liyana Anaqi

Belajar sepanjang hayat

 Gambar google

Suatu masa dulu, saya pernah terfikir, “bila la nak habis belajar ni?”
Well, saya bukannya seorang yang rajin belajar.Saya suka cari shortcut ke atas benda-benda yang kena belajar. Dan, salah satu habit saya, sekali ja saya belajar, saya  akan pastikan benda tu ingat sampai mati, sebab saya malas nak ulang kaji banyak kali. Hahaha. Punya la pemalas.

Sehingga masuk uni, saya masih lagi tertanya-tanya, bila la nak habis belajar ni. Dah cemuih dah. Nak kerja la pula, bosan dah asyik mengadap buku, kelas, tugasan dan peperiksaan.

Betapa seronoknya saya memasuki alam pekerjaan. Sebenarnya, kerja saya pun memerlukan saya belajar jugak. Cuma nama dia kerja, bukan lagi mengaji atau belajar. Maka saya seronok. Hurey, takyah ngaji lagi dah. Padahal, saya buat kerja research, harusla hari-hari kena baca journal, up to date dengan ilmu semasa. Haha, betapa perspektif berubah dengan label sahaja. Satu mengaji, satu kerja.

Kemudian saya berhenti bekerja dan jaga anak. Saya ingatkan pembelajaran saya sudah terhenti, rupanya tidak. Malah makin menjadi-jadi pulak. Walaupun, isunya sudah berbeza dari dulu, namun kedahagaan saya pada ilmu tetap sama, mungkin lebih lagi. Saya tidak dapat elak dari membaca. Dan ilmu-ilmu yang saya dapati menyebabkan saya teruja dengan hidup di atas bumi Allah ini. Terasa alive. 

Mana pergi “cemuih belajar tak habis-habis” tu?

Satu benda saya perasan, sebagai manusia, kita memang sentiasa dahagakan sesuatu yang baru. Ilmu baru. Namun apabila kita letakkan rutin padanya, ia jadi sesuatu yang memaksa, menekan dan membosankan. Kebebasan meneroka dan minda yang menjelajah akan terbatas, kerana kita perlu memenuhi suatu standard yang ditetapkan oleh masyarakat dan kehendak gaya hidup semasa. Apabila saya mengambil keputusan untuk ditch normal expectations,  saya menjadi lebih berminat, teruja dan bersemangat untuk menambah ilmu.

Ilmu itu tersangat luas. Takkan habis di teroka. Setiap hari ada saja sesuatu yang enrich hidup kita, asalkan kita mahu membuka mata dan hati untuk melihat. Oh ya, perlu stop dari kesibukan sekejap. Sekejap ja. Dan perhatikan sekeliling.

Dari Liyana
Mak yang dah tua baru regain semula semangat

Resepi biskut sourdough

Teks dan foto : Liyana Anaqi

Biskut sourdough yang gebu

Sourdoh atau doh masam adalah cara tradisional “membela” yis liar. Soudough starter adalah yis liar yang digunakan untuk mendapat efek seperti yis segera biasa namun dengan lebih sihat. Sourdough juga dapat menguraikan gluten yang terdapat dalam tepung gandum agar menjadi lebih mudah di hadam. Sangat sesuai bagi yang mempunyai alahan terhadap gluten. (kadang-kadang orang ada alahan tapi tidak sedar, jadi kalau anak-anak ada kulit yang sensitif, anda mungkin mahu mencuba produk dari sourdough.)
Sebenarnya, saya mahu buat biskut kering yang rangup. Ala, biskut empat segi tu. Tapi anak-anak nak guna cookie cutter, maka, OK lah, teddies pun teddies lah.
Resepinya :
1 cawan sourdough starter
3 sudu besar mentega
*lebih kurang 1 cawan tepung gandum.
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
Cara-caranya :
Campurkan sourdough starter dengan mentega. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga boleh diuli menjadi doh yang tidak melekat di tangan.
Tinggalkan doh dalam bekas bertutup, atau tutup dengan cling wrap, selama sekurang-kurangnya satu jam.
Selepas satu jam, keluarkan doh dan letakkan di atas papan pencanai, perisakan dengan apa-apa perisa yang disukai. Saya masukkan sedikit garam, 1/2 sudu kecil soda bikarbonat, sedikit serbuk basil. Anda boleh guna keju, serbuk lada atau apa sahaja kesukaan anda. Uli semua bahan sehingga sebati.
Canaikan sehingga nipis menggunakan rolling pin. Terap sesuka hati. Ataupun hanya potong dengan pisau membentuk segi empat. Aturkan doh yang telah dibentuk ke dalam loyang, dan cucuk dengan garfu untuk membolehkan ia masak sempurna.
Bakar dengan suhu 160 darjah celcius selama 20 minit.
Tips : sekiranya canai tebal, biskut akan menjadi lembut dan gebu. Sekiranya dicanai nipis, ia akan menjadi rangup.
Aktiviti yang seronok dilakukan oleh anak-anak. 

Kawal bena secara semulajadi

Teks & Gambar : Liyana Anaqi

Saya frust apabila pokok betik pertama yang berbuah diserang bena (benda putih-putih yang melekat di daun dan batang), sehingga luruh habis daun dan pokoknya memburuk. Banyak petua saya cuba. Antaranya, air bawang putih, air bancuhan sabun cap kapak. Ya, berkesan. Sekejap. Kemudian ia perlu di ulang lagi, sehingga bena betul-betul habis. Dan sekiranya bena kembali menyerang, prosedur sma perlu diulang.

Fuhh. Saya tak rajin.

Jadi, saya mencari dan membaca, apa musuh sang bena ni di alam haiwan. Saya nak bela supaya mereka yang uruskan bena ni. Siapa sangka, rupanya ladybird saja!

Rupanya, ladybird (atau ada orang panggil ladybug. ya yang comel ada bintik hitam atas belakang bulat tu), adalah pemangsa semulajadi. Natural predator. Ia adalah sejenis pemangsa yang makan serangga lain termasuk bea, aphids, kutu buahan, dan beberapa lagi serangga kecil.

Rumah saya tiada ladybug. huhu. Rumah taman yang kontang semasa awal mastautin. Alangkan cacing tanah pun, saya kena import dari kampung dan kenalkan ke tanah sini. Jadi bagaimana mahu ‘jemput’ ladybug datang. Jom, baca lagi, cari lagi.

Caranya mudah saja. Tanam pokok-pokok kegemaran ladybug. Seperti marigold, cosmos, calandula, kucai, dan pokok-pokok bunga yang bunganya bewarna putih atau kuning.

Anda juga boleh menanam pokok-pokok kesukaan aphid seperti kobis dan marigold (rupa macam bunga tahi ayam). jadi, bila aphid banyak, ladybug pun datang. Sekurang-kurangnya, aphid akan makan pokok ini sahaja dan kurang menyerang pokok-pokok lain sementara menunggu ketibaan ladybug.

Satu perkara yang perlu di ingat ialah, berhenti menggunakan racun serangga, kerana ia akan membunuh ladybug bersama-sama serangga lain yang kita nak hapuskan.

Saya mulai menanam marigold dalam usaha untuk menarik kedatangan ladybug. Walaupun pokok marigold masih belum berbunga, namun saya telah dapat melihat kewujudan ladybug di laman saya. 
Alhamdulillah, sudah tiada kes bena yang teruk sejak kehadiran ladybugs. Pokok betik yang sakit itu pun sudah mula berdaun kembali, dan nampak semakin sihat.
Next aim, masalah belalang pula. Kita cari penyelesai semulajadi. Apabila semuanya seimbang (balance), semua akan saling membantu memberi hasil yang terbaik.
Bacaan lanjut tentang ladybug :

Baja kulit telur

Kulit telur yang sekian lama di kumpulkan.


Rupanya kulit telur pun mempunyai banyak manfaat. Rugi sekiranya di buang begitu sahaja. Di atas adalah himpunan kulit telur saya selama sebulan. Banyak rupanya kami sekeluarga makan telur, hihi.
Semua tumbuhan memerlukan kalsium dan mineral untuk tumbesaran dan penghasilan buah dan sayur yang baik. Kulit telur adalah sumber yang murah dan mudah. Hampir semua baja komersial mengandungi kalsium, jadi kenapa tidak menggunakan kulit telur sahaja. Percuma.
Kulit telur boleh digunakan secara terus ke pokok-pokok. Cuma ramas-ramas dan buangkan ke pangkal pokok. saya suka jemur dahulu, supaya ia lebih rapuh dan mudah diramas atau ditumbuk.
Altaf ‘tumbuk’ kulit telur dengan bata.

Selepas seharian dijemur, kulit telur menjadi mudah dipecahkan. Tiada lagi liat-liat kulit sebelah dalam telur. Altaf, 2 tahun, tolong pecahkan kulit telur.
Kulit telur di tabur ke pangkal pokok

Kulit telur sudah boleh di tabur ke pokok. serpihan kulit telur juga dapat menghindarkan siput babi dan lintah, kerana sisinya yang tajam boleh melukakan bahagian bawah binatang perosak itu. Dua dalam satu, baja dan penghalau makhluk perosak.
Tips tambahan : sekiranya ingin digunakan sebagai baja rumput di laman, kisar halus kulit telur dengan blender kering menjadi serbuk. Jadi, apabila ditabur, serpihan kulit telur tidak akan kelihatan.
Dua beradik, Altaf dan Aiza, rajin menolong mak petang-petang.

5 perkara penting apabila menghadiri kelas dengan anak kecil

Teks : Liyana Anaqi

Menjadi impian ramai ibu-ibu untuk menghadiri kelas-kelas yang ditawarkan dari masa ke masa. Bukan mudah bagi ibu-ibu yang mempunyai anak kecil untuk menghadiri mana-mana kelas. Kebanyakan kelas tidak menyediakan kemudahan untuk anak-anak kecil. Namun, masih ada kelas, kursus yang ‘baby friendly’, menyediakan kemudahan bilik untuk ibu atau memberi kelonggaran membawa anak ke dalam kelas.

Antara perkara yang patut di ambil berat oleh ibu (dan bapa) apabila membawa anak kecil ke kelas ialah :

1. Pastikan semua keperluan anak disediakan dengan mencukupi. Pakaian, kain untuk mengelap, lampin, kain lapik sekiranya anak mahu tidur, snek kudapan untuk anak, air minuman, dan juga bahan-bahan aktiviti untuk anak, seperti buku atau mainan.

2. Anak kecil juga penat. Oleh itu, pastikan ibu mengambil kira masa untuk susukan dan tidurkan anak. Sekiranya dia letih dan tidak dilayan, anak akan merengek dan bising. Ini akan mengganggu tumpuan kita dan ibu-ibu lain. Lampin perlu ditukar dengan kerap, sekiranya berpeluh semasa bermain dengan kawan-kawan, ia perlu ditukar, agar anak lebih selesa untuk tidur. Bonus bila anak tidur di dalam kelas, kita boleh memberikan tumpuan yang lebih.

3. Jangan pernah tinggalkan anak kepada orang lain. Selain dari isu keselamatan anak, tabiat meninggalkan anak ini sedikit sebanyak menyusahkan orang lain. Terdapat kelas/kursus yang menyediakan bilik untuk ibu yang disediakan dengan layar putih yang menayangkan secara langsung dari dewan utama kelas. Perlu di ingat, itu ialah bilik untuk ibu-ibu, bukan nursery untuk anda tinggal anak anda manakala anda menikmati kelas dengan selesa dalam dewan utama. Sudah lumrah kanak-kanak akan bermain dan berlari apabila bertemu rakan sebaya. Tidak terkecuali anak-anak kita. Namun, sekiranya ada ibunya di situ, kelakuan kanak-kanak boleh dikawal sebaiknya. Ibu-ibu lain perlu membahagikan tumpuan antara kelas dan menjaga anak masing-masing, adakah perlu bagi mereka mebahagikan lagi tumpuan menjaga anak kita, supaya kita boleh bersenang-senang menuntut ilmu?

4. Bagi kanak-kanak yang agak besar, adalah bijak untuk membawa buku-buku bacaan yang sesuai ataupun buku rampaian/aktiviti untuk memenuhkan masa mereka.

5. Bersabar. Menghadiri kelas bersama anak-anak memang agak memenatkan jiwa raga. Oleh itu, bersabarlah dalam menuntut ilmu. Semoga dapat pembalasan Allah yang sewajarnya.

Kelas hujung minggu, AlKahf

2 hari yang padat dengan ilmu. Sabtu, dan Ahad. Kali ini membedah surah AlKahf, yang disarankan untuj dibaca setiap minggu pada hari Jumaat. Ada banyak pengajaran dan panduan darinya, dihurai satu per satu. Tidaklah saya dapat senaraikan disini pada kali ini. Terlalu berat dan padat rasanya otak saya pada ketika ini.

Sheikh Al Alaa yang menyampaikan kelas kali ini. Jangan dilupakan minyak-minyak pati yang digunakan sepanjang kelas. Highest Potential untuk saya, Stress Away untuk Aiza (dan juga seorang bayi yang saya calit juga hehe), RC untuk kecemasan jika selsema dalam penghawa dingin yang terlampau sejuk itu.

Salah satu sebab saya suka kursus yang dianjurkan oleh AlKauthar ialah mereka menyediakan Mother’s Room. Jadi ibu-ibu yang mempunyai anak kecil, masih lagi berpeluang menimba ilmu tanpa meninggalkan anak di rumah.

Aiza pun boleh berjumpa kawan-kawan yang turut mengikut ibu masing-masing. Asalkan masing-masing boleh bermain dengan elok, semuanya terkawal, dan kelas boleh diikuti debgan baik.

Lepas penat bermain, apa lagi, tidurlah.

Bawa perkakasan untuk anak kecil dengan cukup ya. Apabila anak selesa, kita juga selesa mengikuti kelas. Jangan lupa calit sikit Stress Away di selimut supaya tidurnya lebih nyenyak walaupun keadaan agak cerah dan bising.

Dua hari minggu yang padat dengan ilmu berjaya ditempuhi, Alhamdulillah. Nanti saya kongsikan intipati kursus secara berperingkat ya

Petua kucing membuang di halaman

Kucing berak lagi. Punya la luas kat luar, kenapa berak di sini?

Saya tak bela kucing. Kucing yang ada cuma kucing jalanan yang datang menumpang. Keluar masuk rumah dan berehat sesuka hati.

Kemudian saya perasan, kucing sudah tidak lagi masuk ke dalam ruang tamu, hanya berlegar-legar di dapur dan porch belakang. Kenapa? Satu-satunya perkara baru yang saya buat ialah, diffuse minyak pati sahaja.

Minyak pati yang digunakan.

Rupanya, setelah membaca (membaca tentang hal lain), terjumpa informasi bahawa kucing tidak menyukai bauan yang terdapat dalam campuran ini, Cuma titikkan 2 titis ke dalam diffuser, semudah itu.
Saya juga mendapat beberapa tips baru untuk mengatasi masalah kucing berak ini di post Facebook. Semuanya tips berguna. Rupanya kucing tidak suka bauan Lavender. Baru saya tahu.
Jadi, petuanya ialah Lavender dan Purification. Bancuh sedikit Lavender dalam botol penyembur, dan semburkan di kawasan yang anda tidak mahu kucing berkeliaran. Dan Purification pula digunakan untuk menghilangkan bekas tandaan kucing terutamanya kucing jantan.
Ingin mencuba?